cornelia
    Hej! Jag heter Cornelia och ska precis söka till universitet och jag vet inte hur jag räknar ut mitt högskolepoäng... Jag kan räkna ut mitt poäng utan min matematik 3b som jag i höstas läste på komvux. Men hur gör jag för att räkna ut mitt betyg MED den kursen? Bifogar mina betyg nedan och är tacksam för svar!

    Kurs Poäng Betyg

    Affärsjuridik 100 B

    Engelska 5 100 B

    Engelska 6 100 C

    Engelska 7 100 A

    Entreprenörskap 100 A

    Filosofi 1 50 B

    Företagsekonomi 1 100 . B

    Historia 1b 100 . B

    Idrott och hälsa 1 100 . C

    Ledarskap och organisation 100 . C

    Matematik 1b 100 . D

    Matematik 2b 100 . E

    Matlagning 1 100 . C

    Moderna Språk 3 100 . E

    Naturkunskap 1b 100 . B

    Privatjuridik 100 . C

    Psykologi 1 50 . B

    Psykologi 2b 50 . C

    Religionskunskap 1 50 . B

    Retorik 100 . B

    Rätten och samhället 100 . B

    Samhällskunskap 1b 100 . D

    Samhällskunskap 2 100 . B

    Svenska 1 100 . B

    Svenska 2 100 . C

    Svenska 3 100 B

    Detta är mina gymnasiebetyg. Sen vill jag även räkna in mitt betyg ifrån Komvux vilket är C i Matematik 3B 100 poängskurs.
    Med detta kommer jag söka i BII och vill därför veta vad mina poäng ligger på! Mvh Cornelia :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cornelia;

    när jag matade dina betyg i Räknehjälp på Antagning.se fick jag fram inklusive betyget i Matte 3.
    Sedan får du 1.0 i merit för Engelska 7.
    Om du får merit för matte 3 och/eller för moderna språk 3 - beror på Vilken Särskild behörighet är till den högskoleutbildning som du söker till.
    Om både matte 3 och moderna språk 3 krävs för särskild behörighet - får du inga meritpoäng för dem.
    Moderna språk 3 krävs sällan till behörighet till högskoleutbildningar;
    däremot krävs matte 3 rätt så ofta - och då är min gissning att matte 3 krävs för behörighet för din högskoleutbildning men moderna språk 3 krävs ej, och i så fall får du Meritvärde

    15.95 + 1,5 (meritpoäng) = meritvärde på 17.45

    men om matte 3 ej krävs för behörighet, får du även + 0.5 för den kursen och ditt meritvärde uppgår i så fall till 17.95

    Men du behöver faktiskt Inte själv räkna på dina betyg eller be någon annan att räkna, utan antagning.se kommer att räkna ut ditt meritvärde separat för varje alternativ du söker, om det är olika behörighetskrav till de olika alternativen.
    Lycka till!
    L.

    Liselotte