Lisa
    Hej!
    Jag undrar hur jag kan få reda på mitt snittpoäng.
    Jag har ett fullständigt,utökat gymnasiebetyg (2600p)
    Jag har även läst matematik b på komvux.
    Dessa betyg är i den gamla skalan (ig-mvg).
    Nu har jag gjort särskild prövning i naturkunskap 2. Där har jag fått ett betyg i den nya skalan.
    För det första vet jag inte hur jag ska räkna ut snittpoängen med dessa blandade betyg.
    För det andra undrar jag vilka betyg som räknas med och vilka som "tas bort" då jag läst fler kurser än de 2500poäng som gymnasiet brukar innehålla.
    Undrar även vilken urvalskö jag hamnar i med dessa blandade poäng? (för programmet jag sökt krävs de två kurser som jag kompletterat med)

    Tack för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa,

    om det är så att för programmet som du har sökt, krävs de betygen som du har kompletterat med, prövas du i BII-urvalsgruppen, kompletteringsgruppen.

    Ditt meritvärde är det Antagning.se som kommer att räkna ut. Du behöver inte räkna själv. Det är den uträkningen som Antagning.se gör, som gäller.
    Min erfarenhet är att de räknar rätt, alltid. Vi har inte kännedom om något fall då Antagning.se skulle göra felbedömning om behörighet eller om vilket meritvärde den sökande har. Personal på Antagning.se är mycket noga med det.

    Vad du eller jag räknar fram spelar ändå ingen roll, därför att det är Antagning.se som beslutar om - vilka betyg som räknas in och räknar sedan ditt meritvärde på de betygen.

    Om du sökte till höststarten, då är 21 juni 2017 - sista kompletteringsdag, dvs i övermorgon. Du hinner därför inte skaffa dig några nya betyg t o m i övermorgon.
    Mitt råd är att du kontrollerar att alla gymnasiala betyg som du har - finns synliga på "mina sidor" på din inloggning på Antagning.se (detta för att endast de betyg som krävs för behörighet + de betyg som inte krävs för behörighet med som höjer ditt meritvärde, som räknas in av Antagning.se) - du kan inte "förlora" på att skicka några betyg till Antagning.se, men du kan däremot "förlora" på att inte skicka in alla dina betyg (från gymnasiala kurser).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med din ansökan till högskola! och ha en mycket trevlig sommar!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för ditt svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Jag litar fullt på att antagningen klarar att räkna rätt, jag undrade mer för att jag själv skulle vilja veta mitt snitt för att kunna se på statistiken från tidigare år hur jag ligger i jämförelse.
    • Anna : Antagningsgränser kan också ändras. Som det var förr, behöver inte bli i år - kan bli både högre och lägre. Många ggr blir man bara "stressad i onödan". Du kan ju nu ändå inte påverka ditt meritvärde till höstens antagning. Du får av Antagning.se veta vad ditt meritvärde är. Meritvärde kan dock vara Olika till olika utbildningsalternativ som man sökt (om man söker till flera alternativ). :)
    Läs alla kommentarer