Alexander
    Hur vet man om man är behörig till ett visst program/ en viss utbildning på Högskola/Universitet när man gått IB programmet? I betygen från IB står ju inte att man har betyg i t ex Sv1, Sv2 SV3 etc utan bara Svenska och när man tittar på högskoleutbildningar så står det grundläggande behörighet som krävs är t ex Sv1. Hur räknar om/validerar man de olika ämnena man läst på IB programmet gällande Högskolebehörighet och var kan man se vad man ev behöver komplettera med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alexander!

    Info som du efterfrågar finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/

    Du kan också se om du hittar svar på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Fragor-om-annat/ och i fall du inte gör det, ställ fråga till Antagning.se via formulär som du får upp genom att klicka på FRÅGA OSS?

    Annars så är SYV som jobbar på IB mycket väl insatta i den problematiken som du beskriver.

    Om du har möjlighet att boka tid hos en SYV på IB är det en bra lösning för dig. Läs det som står på Antagning.se om att söka med IB diplom- välj bara rätt examensår i den vänstra spalten, så att du verkligen läser de reglerna som just gäller i ditt fall.

    Det är Antagning.se som gör antagning till högskola/universitet i Sverige. Info på www.antagning.se är det som gäller och det är deras tolkning av reglerna som vi alla får rätta oss efter.

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare