Rafed
    När jag räknade ut mitt betyg på gymnasieguidens hemsida så stod det att ett A i modersmål var inte 20 poäng det var bara 10 eftersom det stod 260 sen när jag la till modersmåls betyget så blev det bara 270 men när jag tog bort modersmålsbetyget och la ett A i Spanska så stod det 280 poäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rafed!

    Menar du att du räknade på dina betyg på den här sidan - http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde ? :)

    Det går bra att räkna "för hand" också.

    Gör så här: läg betyget i Moderna språk (spanska) "åt sidan"... och glöm det betyget ett tag. :)

    Av de resterande betygen välj de 16 stycken där du har högsta betyg.

    Om du fick betyg i Modersmål, bör du ha fått 17 betyg + betyg i Moderna språk. Moderna språk "glömmer vi lite" ett tag.

    Du tar du bort det lägsta betyget och av de resterande - 16 betygen räknar du så här:

    E ger 10 betygspoäng

    D ger 12,5

    C ger 15

    B ger 17,5

    A ger 20

    Försök ränka i huvudet eller "på pappret" och sedan lägger du till det betyget som du fick för Moderna språk. Vad fick du fram?

    :)

    ANNA