B.
    Jag tror att den kallas för meritvärde.
    • Milla : Om du är 16 år - om det stämmer att du är 16 år, kan du väl inte läsa åk3 på gymnasiet redan? Du menar kanske - hur man räknar Mtv (meritvärde) på sina grundskolebetyg inför gymnasieval? Det är olika sätt att räkna på grundskolebetyg och på gymnasiebetyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!

    Du har rätt - Meritvärde är det en siffra som man konkurrerar med - om plats på en högskoleutbildning i Sverige.
    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng

    Om man inte har några Meritpoäng, som man får för godkända betyg i Eng 7, Moderna språk 3, 4 och 5 och högre kurser i Matematik, då blir Meritvärde = Jämförelsetal

    Jämförelsetal räknar man ut på alla gymnasiebetyg, från alla tre årskurser. Läs här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/
    om hur man räknar på gymnasiebetyg. -
    Räknehjälp finns här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/gf/

    och exempel - här: https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/signe-socionomprogrammet.pdf

    Maximalt Jämförelsetal är 20.0 (det får man om man har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser).
    Maximalt antal Meritpoäng är 2,5 och med det blir det högsta möjliga Meritvärde = 22.5

    Läs information på länkarna som jag skickar i mitt svar till dig nu & återkom om något är oklart.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : vad ska jag skriva på antal kurser?
    • Milla : Du bör skiva in det antal kurser som du har läst på gymnasiet: separat antal 50 poängskurser; 100 poängskurser och om du läste större kurser t.ex. Fysik 1a, som är på 150 poäng, blir det en separat rad med 1 kurs á 150 poäng. På yrkesprogram läser man ofta stora kurser á 200 poäng, men de flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng.