Elev
    Jag går andra året i gymnasiet i ettan fick jag 15,3 som merit, nu i tvåan kommer jag få merit igen. Likaså i trean... men hur räknar dom mina betyg om jag vill läsa i universitet kommer dom bara ta treans betyg eller hur blir det egentligen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som reglerna är nu, så räknar antagning.se betygen från alla 3 årskurser in i ditt meritvärde. De flesta elever läser ej något Utökat program, utan läser på heltid och har 2500poäng i sina examensbevis. Då räknas inte betyget i gymnasiearbete in, men man måste ha E i GA för att uppfylla kraven för examensbevis, och alla de andra betygen räknas in och så får man fram Jämförelsetal (snittbetyget). Sedan om eleven har några Merit(extra)poäng då plussas de på, och så får man fram Meritvärde.
    Meritvärde, som är summan av jämförelsetalet + meritpoängen, är den siffran som man konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar med. Har man inga meritpoäng blir snittbetyget(jämförelsetalet) = meritvärdet
    Du får gärna läsa info på gymnasieGuiden.se/merit

    Om man läser utökat program, då har man i sitt examensbevis en eller flera U-kurser som är markerade med "U". De kurser som i examensbeviset är markerade med "U"/utökat program räknas in endast i 2 fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I andra fall räknas in betygen i U-kurser in och med det inte påverkar meritvärde.