Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sevval,

    kommer du i ditt Slutbetyg från Grundskolan ha godkänt betyg i ett Modernt språk som du läste som Språkval? Om inte - då får du räkna in 16 av dina högsta betyg.

    Om du kommer att ha betyg i MODERNA SPRÅK (språkval) - då får du plussa på även betyget i Moderna språk (språkval) till summan av dina bästa/högsta betyg; då räknad du med 17 betyg, men endast om du har godkänt betyg i Moderna språk.

    Som regel, räknar man alltså de 16 högsta/bästa betygen in. Och som 17-de ämne får man endast ha betyget i Moderna språk.

    Mer om detta och Räknehjälp finns på www.gymnasieguiden.se/informeras

    Studie- och yrkesvägledare