Alexandra

    Hej! Jag har utländsk gymnasieutbildning. Jag har läst på antagning.se hur man räknar ut meritvärde men det känns fortfarande ganska oklart vad som gäller i mitt fall. Mitt omräknat betygsmedelvärde (Mprel) är 18,53. Som jag har förstått så får man även meritpoängskompensation vilken i mitt fall blir 2,25. Jag har även läst Svenska som andraspråk 3 med betyg A och Matte 3b med betyg C. Jag har räknat ut mitt meritvärde efter komplettering till 20,96. Kan det stämma? Jag har även genomfört ett Toefl-prov för Engelsa 7 och även den verkar i vanliga fall gå att lägga till, dvs att man får 1 extra meritpoäng för den kursen. Gäller det även mig? Har läst någonstans att man inte får lägga till +1 om man redan har max antal meritpoäng men det har jag väl inte eftersom max antal meritpoäng är 22,5? Betyder det då att mitt slutliga meritvärde blir 20,96 + 1, dvs 21,96? Vore ENORMT tacksam för svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! du med utländsk gymnasial utbildning får i stället för meritpoäng- en Kompensation, meritpoängskompensation. På antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/#3-extra-po-ng-meritpo-ngskompensation läser man bl.a: "Du med utländska betyg kan inte få meritpoäng."
    TEOFEL-test ger inte betyg i eng7 i skala F-A, som gymnasiala kurser gör och man kan inte få meritpoäng för resultat i det testet.

    Max antal Meritpoäng är 2,5 och du har nästan Max (2,25 uppger du att du får). Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde; det gör Antagning.se