Hej Zahra,

    det är omöjigt att ge ett generellt svar. För att det är stor skillnad inom Vilken "kategori" som man läser Modersmål på gymnasiet.

    Det finns tre kurser på gymnasiet inom ämnet "modersmål" - modersmål 1, modersmål 2 och aktiv tvåspråkighet.

    Man kan läsa modersmålskurser på gymnasiet som Individuellt val. Eller så kan man ersätta de obligatoriska kurser i Moderna språk. Och i de två fallen räknas betygen i modersmål in i elevens Jämförelsetal /betygssnitt/.

    Men om man läser modersmålskurser som U-kurser, Utökade - och de i Examensbeviset är markerade som "U"-kurser då räknas inte betygen in i jämförelsetal (det är alltså så som om man inte läst de kurserna). Kunskaperna får man men betygen spelar i så fall ingen roll (om Modersmålskurserna är U-kurser).

    Bästa hälsningar

    ANNA