sara

    hej. Jag går andra terminen på naturprogrammet och har just fått ett C i MA1c. Jag undrar om det fortfarande är möjligt för mig att få en "merit/betyg" över 20 när jag tar stdenten (räkna med att jag får 2,5 poäng för meriterande kurser) och vilka betyg krävs det att jag får i de andra kurserna för att jag ska klara av det här? Jag har nämligen alltid varit intresserad av läkarprogrammet här i Lund där jag bor, men antagningspoängen är så hiiimla höga. Har mitt C i matte 1c kursen förstört mina chanser/sänkt min marginal för att kunna göra fel i något av de andra kurserna?

    • Ludmila : Gör ditt bästa i alla kurser du läser & gör också högskoleprovet så många ggr du kan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara, förutom gymnasiala betyg kan man komma in på en högskoleutbildning, i Sverige, på resultatet av högskoleprovet. med resultatet av HP prövas man i HP-urvalet. Jag vill därför rekommendera att göra högskoleprovet så många ggr du kan!
    Det är bästa/högsta resultatet på HP som gäller.
    Men högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig. Du måste därför få ut examensbevis från gymnasiet och ha godkända betyg i matematik4, fysik2, kemi2 och biologi2. För behörighet räcker det med endast godkänt, betyget E, alltså. Men givetvis är det bra att ha högre betyg, helst A i alla kurser på gymnasiet.
    Om man har alla A-betygen i gymnasiala kurser (för utom gymnasiearbete där man ej kan få högre än E, men det betyget räknas inte in ju ... :) då har man jämförelsetal på 20.0.
    Max antal meritpoäng är 2.5 och sökande som har alla A betyg i sitt examensbevis + max antal meritpoäng, får högsta möjliga meritvärde på 22.5.
    Du skriver om att du fick C i matte 1c. Skulle du fått alla andra A-betygen och max meritpoäng (2,5) får du i så fall meritvärde på 22.3 (du sänkte ditt jämförelsetal med - 0.2 pga C i stället för A i en 100p.kurs).
    Det du kan och bör göra - tycker jag - är det som Ludmila skriver i kommentaren till din fråga: gör ditt bästa i alla kurser du läser + gör högskoleprovet som många ggr du kan!
    Lycka till!

    • : Hej! Förutsätter man att personen har behörighet i fy1 och ke1 om det är krav på fy2 och ke2?
    • Anna : Formellt sett, behöver man inte ha godkända betyg i fysik1 och kemi1, om kravet är fysik2 och kemi2, men i praktiken har de flesta sökande godkända betyg i de "underliggande" kurserna också, för att man läser ju "uppåt": lägre kurs först och högre/överliggande kurs - efter det. Komvux tar t.ex inte in på fysik2 om man inte har godkänt betyg i fysik1a och tar inte in på kemi2 om man ej ha godkänt betyg i kemi1 (detta för att komvux anser att man i så fall ine har förkunskaper och med det ej har möjighet att uppnå godkänt betyg i en högre/överliggande kurs). I examensbeviset från gymnasiet kan man ha F i kemi1 och fysik1a (de 2 kurserna år tillsammans på 250 poäng som är max antal F-poäng man kan ha i exam.beviset). På så sätt är det teoretiskt möjligt att med examensbevis där man har F i kemi1 och fysik1a komma in på läkarprogrammet. F-betygen i exam.beviset drar ner jämförelsetalet rätt mycket, så man får ej så högt meritvärde som brukar ge plats på läkarprogrammet, men om man får högt på högskoleprovet, så kan man komma in i HP-urvalet.