Ingrid
    Hej!

    Jag undrar hur räknar man sitt meritvärde dessutom hur skiljer det sig med "jämförelsetal?" Har läst lite olika på nätet då ibland nämner källorna "meritvärde" som "snittbetyg" medan vissa källor beskriver "jämförelsetal" som "snittbetyg". Är de typ samma eller vad har de för skillnad?

    Förresten började jag testa och räkna mitt snittbetyg. Är inte klar ens på gymnasiet då behöver jag läsa ungefär 9 kurser till men snart är jag där och siktar på att vara färdig med allting under detta år! :) Har räknat ut 16 av mina betyg på kurserna jag läst så länge plus en kurs på Engelska 7 som ger 1,0 meritpoäng om det stämmer. Och resultaten blir kring 14.53. Jag har ju fått hjälp av räknaren på antagning.se och tycker att den fungerar bra.

    Fast min fråga är egentligen om man ska räkna ALLA kurser som man läst på gymnasiet förutom gymnasiearbete eller gäller det endast de 17 bästa betyg som man haft på gymnasiet? Är lite förvirrad hur det fungerar med att räkna sitt meritvärde då fick jag läsa utifrån olika källor på nätet. Har även pratat med SYV i skolan men jag är fortfarande väldigt nyfiken hur allt går till. Hoppas jag får ett svar härifrån.

    Mvh,
    Nyfiken elev

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ingrid!
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    Det är med Meritvärdet som man konkurrerar om utbildningsplats på svenska högskolor & universitet. Har man inga meritpoäng blir Jämförelsetal = Meritvärde
    Jämförelsetal
    är detsamma som "snittbetyget".
    I snittbetyget räknas alla kurser från Examensbeviset, förutom GA, gymnasiearbete. För U-kurser (om man läst utökat program, vilket är ett undantag) gäller särskilda regler.
    Om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis på gymnasiet eller på komvux - var god läs på
    Gymnasieguiden.se/informeras/merit