Alexander

    Hej, Vilka ämnen måste jag ha när jag räknar mitt snittbetyg? Jag läste teknikprogrammet. Behöver man räkna med alla kurser även de som är inte i behörigheten till utbildningen man ska söka i högskolan?

    t.ex jag har ett E i biologi 1 men biologi 1 kan man räkna med ett annat ämne istället för biologi 1?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Om du fick examensbevis från gymnasiet eller från komvux, då räknas alla kurser som ingår i examensbeviset med (förutom gymnasiearbete) i "snitt" som heter Jämförelsetalet.
    Sedan plussar man på ev.meritpoängen, om man har några och får fram Meritvärde. Det är med meritvärdet man konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar (i betygsgrupper).
    Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetalet (snittbetyget) = meritvärde.

    • : Måste man plussa meritkurserna som vanliga kurser först?
    • Anna : Om du har betygen i meritpoängsgivande kurser Utanför ditt examensbevis, då räknar du in de betygen i ditt jämförelsetal (tillsammans med alla de kurser som ingår i ditt exam.bevis, förutom GA, gymn.arbete) och sedan lägger till merit/extra-poängen.