Marie

    Om jag vill en komvuxkurs 16 timmar/vecka, stämmer det att studietakten blir 40 % i och inte ger CSN? Hälsningar Marie

    • : Ok men om det är en kurs på sammanlagt 100 poäng. Jag känner att jag inte förstår hur man räknar ut sin studietakt riktigt?! Jag ska alltså läsa en kurs på 100 poäng och jag vill läsa 16 timmar i veckan, men vet inte hur jag ska tänka för att räkna ut studietakten märker jag.
    • Anna : En 100poängskurs, på gymnasienivå, kan man läsa på heltid på fem veckor, på halvtid - på 10 veckor eller på 25% av studietakt på 20 veckor. Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Man måste veta hur många gymnasiala poäng kursen går på varje vecka. Halvtid är 10 gymnasiala poäng per vecka, heltid -20.

    • : Ok men om det är en kurs på sammanlagt 100 poäng. Jag känner att jag inte förstår hur man räknar ut sin studietakt riktigt?! Jag ska alltså läsa en kurs på 100 poäng och jag vill läsa 16 timmar i veckan, men vet inte hur jag ska tänka för att räkna ut studietakten märker jag.
    • Anna : Du vill läsa 16 timmar i veckan, men får du läsa i just den takten? Lektionerna (även på distans) brukar vara upplagda under en viss tid och examinationer/prov brukar ges vissa datum för alla studerande samtidigt.... du läser ju inte med läraren individuellt /bara du och din lärare/? Frågan är om du får välja läsa just 16 timmar i veckan eller om du måste anpassa dig till det studieupplägget som erbjuds?
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie!
    Du skriver att du vill läsa 16 timmar i veckan... men frågan är om utbildningsanordnare kan låta dig välja din studietakt helt fritt? Det är inte så vanligt att den studerande skulle kunna välja sin studietakt själv, helt fritt. Oftast är kursuppläggen på heltid, på halvtid eller på 25% av studietakt (på kvarts-fart, alltså).
    Hur beräknar man studietakt? Man markerar datumet "kurs börjar... en viss dag" och nästa datum "kurs slutar... en viss dag". Om det är 10 veckor som kursen omfattar och den är på 100 gymnasiala poäng, då är det halvtid, 50% av studietakt.
    Utbildningsadministratör på den utbildningen du läser eller ska börja läsa, där du är antagen borde kunna hjälpa dig med studietakts-frågan. Om det är en fråga om rätten till Studiemedel, vänd dig till CSN, är mitt råd.
    ****
    Det du skriver om att läsa 16 timmar i veckan... vet jag inte exakt vad du menar. Om det är 8 lektinstimmar i veckan + 8 timmar hemläxorna/grupparbete/förberedelse till proven - då läser du just 16 timmar i veckan. Vid heltidsstudier är det cirka 20 lektionstimmar i veckan och 20 hemläx-timmar i veckan. Så, om du enligt registrering i datasystemet (kurs börjar visst datum - och slutar visst datum, läser just 16 timmar i veckan då borde det i så fall vara studier på 40 % av studietakt, verkar det som, vilket är rätt ovanligt).