Anna

    hej. jag har lite frågor ang hur man räknar ut jämförelsetalet på betygen. Om min linje kräver särskilda behörigheter som jag måste läsa upp på komvux säg matte och naturkunskap, kommer man då räkna ut jämförelsetalet 2400 poäng plus 200 poäng =/ 2600 poäng (gymnasiearbetet borträknat)? För det innebär mer eller mindre att om jag lägger till kurser och plussar på poängen så måste jag få A, annars blir jämförelsetalet mindre än om jag inte lagt till fler ämnen? Så om jag vill läsa matte 4 på komvux, men endast få betyget E, så kommer jämförelsetalet minska, trots att jag får meritpoäng? Eller trots att jag får "plus 0,5 i merit" så blir det inte så mycket i slutändan eftersom att jag har betyget E? hoppas du förstod frågan,

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    det stämmer att kurser som krävs för särskild behörighet eller kurser som ger meritpoäng (betygen i de kurserna) räknas in i jämförelsetal - för dig som har eller kommer att få examensbevis.
    Får du meritpoäng så blir det en höjning, om ens liten, av ditt meritvärde.
    Kurser som krävs för särskild behörighet: utan de är man inte behörig och kan inte delta i konkurrensen om utb.plats på högskolenivå, så de är nödvändiga att få godkända betyg i (och får man högre än E, så är det bättre - då får man högre jämförelsetal).
    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit