Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip!
    i examensbeviset som du får i slutet av år 3 på gymnasiet kommer vissa kurser bli markerade med "U" (utökat program).
    Av de betygen som är "vanliga" alltså inte U-markerade, kommer alla räknas in (förutom Gymnasiearbete där man ej kan få högre än E i betyg).
    Av de U-markerade betygen kommer endast de som
    1. ger meritpoäng
    eller
    2. krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du söker till -
    räknas in, och ej några andra.
    På så sätt kan rätt så många betyg räknas in, om du bland dina U-kurser kommer ha många betyg som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng.

    • :

      Kan man veta vilka som är U kurser innan man får examensbeviset?

    • Julia : Innan du påbörjar varje kurs bör det i din individuella studieplanen skrivas in inom vilken kategori som kursen kommer att läsas. Din individuella studieplan bör du ha möjlighet att titta i när du vill, det är ju din plan. Prata med SYV på din skola. Hen måste veta var elevernas studieplaner finns och hur du som elev ska kunna se vad som står i din studieplan. :)