Anton
    Hej! Jag ska snart söka till gymnasiet men har ingen aning om hur man räknar ut hur mycket poäng man har. Hur många poäng är betygen värda? Får man bara poäng av sina betyg?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    gå in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde där fyller du i (i rullgardinen) dina betyg och dator räknar ut ditt Meritvärde.

    Poäng får man på sina betyg, ja. Undantag: när man söker konstnärliga utbildningar (till exempel -musik, dans, teater) eller spetsutbildningar, särskilda varianter på utbildningar gör man även auditions/prov och då lägger man ihop betygspoängen och provpoängen.

    Du behöver inte själv kunna räkna ut Meritvärde. Du kan göra det om du vill. Antagningskansliet räknar ut ditt Meritvärde åt dig.

    Mvh
    Mikael SYV