Frida
    Hej!

    Jag har ett fullständigt slutbetyg från gymnasiet dvs. 2500 poäng. Nu har jag även läst till naturkunskap 2 på komvux för att få behörighet till högskolan (logopedprogrammet). Hur räknar jag ut vilket betygssnitt jag har i kompletteringsgruppen (BII)? Byter man ut ett ämne mot naturkunskap 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Du skriver att du har ett Slutbetyg (och inte Examensbevis). Stämmer det?

    Om du gick ut gymnasiet år 2014 - borde det vara Examensbeviset som du har fått.
    Om du gick ut år 2013 - är det troligtvis Slutbetyget som du har fått.

    Det står som RUBRIK överst på det utbildningsdokumentet som du har från gymnasiet.

    Det är Antagning.se som tar emot, räknar på betyg och administrerar antagning till högskoleutbildningar.

    Om du har Examensbeviset, läs här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    Om du har Slutbetyg, läs här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    Man byter inte ut något ämne, utan man lägger till ett ämne. Du har nu en extra kurs att ta med i beräkningen (som om den kursen fanns från början i ditt Slutbetyg eller Examensbevis) - men att du med Meritvärde du har nu, konkurrerar i BII gruppen (kompletteringsgrupp).

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare