Martin
    Jag går i ettan på Ekonomiprogrammet och har mycket lätt för matten. Jag kommer att läsa ända upp till Matte 5 vilket innebär att jag kommer att ha läst 2700-2800 poäng när jag tar min gymnasieexamen. Är jag tvingad att räkna mitt jämnförelsetal av alla kurserna jag läst eller räcker det med 2500? Jag har ju möjlighet att få ett högre meritvärde om jag inte behöver ha med dom ämnen jag är sämst i.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Martin,
    det är ganska strikt reglerat hur gymnasieexamen /dokument/ får se ut.

    Det måste PÅ FÖRHAND bestämmas vilka kurser som du läser som "utökade" dvs som överstiger 2500 poäng.

    Matematik 3b och 4 får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet. Om du väljer inriktning Ekonomi, kommer Matte 3b ingå som en obligatorisk inriktningskurs, men Matte 4 får du läsa som programfördjupande.
    Matte 5 kan du läsa inom Individuellt val eller som en utökad kurs.

    Förresten, har du ansökt och fått det beviljad att läsa utökade kurser. Det är inte en rättighet, utan rektor får ta ställning till om du verkligen behöver läsa utökade kurser och även om du behöver det, så kanske det inte finns resurser på skolan.
    För din del kan det vara fördelaktigt att inte i första hand satsa på att läsa mer än 2500 poäng för att du får inte så mycket för det - vad det gäller höja Meritvärde inför ansökan till högskola/universitet.

    Det som höjer Meritvärde, förutom att ha höga betyg i alla kurser, är att läsa kurser för Meritpoäng.
    Ett råd: välj Engelska 7 som ger 1.0 Merit (av 2,5 möjliga) inom programfördjupningen.
    Jag vet inte vad behörighet är till den högskoleutbildning som du vill söka, men säg att det är Matte 4. Då läser du Matte 5 & Matte specialisering inom Individuellt val, 200 p. - då får du max Merit för Matte också och max totalt också: 1.0 + 1.5 = 2.5 (och det är max i Merit). Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser finns det att läsa om Meritpoäng.

    Du kan, alltså, med fördel - rymma alla Mattekurser inom 2500 poäng, vilket jag i ditt fall skulle satsa på. Om du lägger tid på att höja betyg i de obligatoriska kurserna samt får full Merit - ger det bättre utdelning än att läsa fler än 2500 poäng.

    Det är i alla fall vad jag vill råda dig till. Men om det är så att du behöver flera kurser för BEHÖRIGHET till en viss eftergymnasial utbildning, som inte får plats inom 2500 p. samt att din skola beviljar dig läsa utökade kurser, då blir det "en annan femma". *L* :-)

    Du får gärna återkomma om ngt. är oklart i mitt svar eller om du har andra frågor.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej Martin, jättebra att du är mycket duktig på Matte.
    Inom gymnasiet finns det Matte 5 och flera olika kurser Matematik specialisering /minst tre olika/ och du skulle kunna läsa alla dem, om du vill & skolan kan erbjuda.
    100 poäng Moderna språk är en obligatorisk kurs på Ekonomiprogrammet men rektor har möjlighet genom beslut om Individuellt anpassat program byta ut vissa kurser mot andra kurser - bl a kan Moderna språk bytas ut. Det är ett undantag i så fall men går kanske att ordna. Du får fråga på skolan.
    De kurser som inte kan bytas ut är Engelska 5 och 6, Historia 1b, idrott&hälsa 1, Matte 1b och 2b, Naturkunskap 1b, Religionskunskap 1, Samhällskunskap 1b och 2 samt Svenska 1-3.
    Alla andra kurser på Ekonomiprogrammet får bytas ut (rektors beslut om Individuellt anpassat program krävs för det).

    Undrar två saker: vilken eftergymnasial utbildning vill du söka? och - har du funderat på en specialutbildning i Matte på gymnasiet som finns t.ex. här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/danderyds-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ehrensvardska-gymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hvitfeldtska-gymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lulea-gymnasieskola

    Alla de fyra skolorna (se presentationer på länkarna ovan) har specialutbildningar i Matte med Riksrekrytering vilket betyder att elever från hela landet får söka. Oftast söker man till åk1 men det går att undersöka om du skulle kunna komma in till åk2.
    Upplägg kan vara lite olika på de 4 skolor men det gemensamma är att de läser mycket matte snabbt och när gymnasiematten "tar slut", läser de högskolematte på gymnasiet /vanligtvis under åk3/.

    Tråkigt om du får F i gymnasieexamen, därför råder jag dig att fundera över möjlighet att läsa så pass i Moderna språk att du i alla fall kan få betyg E, åtminstone.

    Önskar dig allt väl!
    Liselotte SYV
    • : Det var min lärare som erbjöd mig att läsa matten snabbare så jag antar att han har pratat med rektor. Jag är redan på sista kapitlet i Matte 2 och kommer att ha läst både tre och fyra innan det individuella valet. Jag läser på egen hand så skolan behöver lägga några resurser på mig mer än böcker. Har heller inte intresse av att läsa kurserna i det individuella valet då det drar ut på dom i ett år. Det är främst moderna språk jag vill kunna få ett F i då jag ser det som helt meningslöst och mycket svårt.
    • : behöver *inte* lägga några resurser på mig mer än böcker
    • Liselotte : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Hej t
    • Anna : Hej Jonathan, det går tyvärr inte att läsa din kommentar... kan du skriva en ny fråga i stället?
    Läs alla kommentarer