Lea kh

    Hej jag undrar om man kan ersätta Naturkunskap 1b kursen med Natur 1a1 och 1a2? Och hur räknas betyget sen? Alltså kommer man räkna bara det jag får i 1a2 kursen eller kollar de på båda? Samma sak med engelska 5,6,7, är det bara engelska 7 kursens betyg som spelar egentligen roll när antagning.se räknar mina poäng? Eller alla tre spelar roll?? Tack på förhand! Mvh,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    i de fall som det skulle vara möjligt att räkna på olika sätt, räknar Antagning.se på det sättet som blir mer fördelaktigt för dig, som sökande till svenska högskoleutbildningar. Därför rekommenderar vi att se till att Antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg. Och i varje kurs du läser råder vi dig göra ditt bästa och satsa på så högt betyg som möjligt!
    Med det sagt,,, så om nk1b kurs krävs för särskild behörighet och eleven har betygen i nk1a1 och 1a2, så räknas båda de betygen in, alltså i båda små kurser inom ämnet naturkunskap.
    Vad gäller engelska, så krävs inte eng 7 för behörighet till ngn svensk högskoleutbildning men kursen ger meritpoäng.
    Eng 5 och 6 ingår i grundläggande behörighet till högskolestudier. Därför räknas alla de 3 kursernas betyg in, eng 5 och 6 pga det är kurser som krävs för behörighet och eng 7 pga den kursen ger meritpoäng.
    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare