Elev

    Hej! Jag ska börja söka inför högskola nu i vår och undrar hur betygen från gymnasiet räknas vid ansökan. Jag har ett examensbevis men har även läst en del komvux kurser för att bli behörig. Exempelvis har jag bland annat läst Sve 3, Kemi, Biologi, Fysik, Eng 7 samt kurser som inte riktigt har med mitt gymnasieprogram att göra (digitalt skapande). Skickar jag då in mitt examensbevis + komvuxbetygen på alla de kurser jag läst och de räknar ihop betygen? Jag undrar även om det är så att man kan ta bort de kurser med lägre betyg från gymnasiet och istället räkna med komvuxkurser med högre betyg? Kort sagt vill jag alltså ha så hög meritvärde som möjligt men har svårt att räkna ihop alla betyg. Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    Ingenting i Examensbevis kan ändras, inga kurser kan tas bort. Alla kurser från ditt examensbevis från gymnasiet, förutom betyget i gymnasiearbete, kommer räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyg.
    Du skriver om att du även har läst på komvux, efter gymnasiet. Betyget i Svenska 3 kommer räknas in på grund att den kursen krävs för grundläggande behörighet.
    Kemi, Biologi, Fysik - du skriver att du läst kurser inom de ämnena, men varför läste du de kurserna? Om t.ex Kemi 2 krävs för särskild behörighet, då kommer betyget i kemi2 räknas in (men inte i kemi1 om den ej ingår i ditt examensbevis). Om du på gymnasiet inte läst biologi eller fysik men ditt högskoleprogram kräver fysik2 och biologi 2, då kommer betygen i fy2 och bio2 räknas in (men ej betygen i fy1a och bio1).
    Betyget i engelska 7 kommer räknas in i på grund av att den kursen ger meritpoäng (+ 1.0).
     Men kurser som inte har med ditt gymnasieprogram att göra (t.ex digitalt skapande) kommer inte räknas in, på grund av att den kursen inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng.
    Viktigt! se till att Antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg. Antagning.se räknar in endast de betygen som måste räknas in + av de betygen som får räknas in räknar de in endast det som höjer ditt meritvärde. I alla de fall där det är möjligt räknar antagning.se till sökandes fördel. Du vinner därför på att antagning.se kan se alla dina gymnasiala betyg.

    • Elev : Kemi, Biologi samt Fysik läste jag ifall jag skulle behöva de som grundläggande behörighet. Däremot har jag F i naturkunskap men ska snart läsa kursen. Om jag får godkänt alternativt högre betyg i den kursen, kommer den att räknas med i mitt gymnasiebetyg, eller gör det ingen skillnad alls?
    • Anna : Om en kurs ingår i ditt examensbevis och du får högre betyg i den kursen, så får du högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. ... Om en kurs inte ingår i ditt examensbevis, då räknas betyget i den in i ditt snittbetyg endast i två fall: om den kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Du får gärna samråda med SYV-en på komvux. Visa alla dina tidigare betyg, uppge till vilken högskoleutbildning du vill bli behörig och komma in på, så får du svar som helt är baserat på just din unika situation.