Meena
    Hej!
    Jag har nyligen avklarat naturvetenskapsprogrammet (inriktning natur) men blev inte antagen i läkarprogrammet. Det beror självfallet på min otillräckliga meritvärde som ligger på 19.89 (inklusive 2.5p).

    Min fråga till er är vad är det som egentligen händer när man kompletterar upp sina betyg? Kommer 2.5p fortfarande räknas in med de nya kompletterade betygen? Och kommer den totala meritpoängen nu räknas ut med de kurser som man har högst betyg i? Dvs. Har jag A i BII i biologi 1 men c i BI så räknar de med det högsta betyget?

    ps. Pga corona kriset har de för tillfället exkluderat möjligheten att göra prövning. Har ni någon misstanke om när de kommer tillåta prövningar igen?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Meena!
    Om du genom komplettering höjer ditt meritvärde, kommer du med det högre meritvärdet prövas i BII (samtidigt som du med det lägre meritvärde som du hade innan komplettering - fortfarande prövas i BI).
    Om du höjer betyget i Biologi 1 från C till A, kommer ditt jämförelsetal (och med det också ditt meritvärde) höjas med cirka + 0.2.

    Fler meritpoäng än 2,5 kan ingen få. Men om du skulle skaffat dig betygen A i de kurser som "i princip" ger meritpoäng, som t.ex engelska A, Moderna språk 3 och 4 eller högre mattekurser (matematik 5 och specialisering), så kommer de betygen räknas in och höja ditt jämförelsetal.

    Ditt meritvärde ligger på 19.89 och du har 2,5 meritpoäng. Du har därför jämförelsetal (idag, innan komplettering) på 17.49 som motsvarar "alla B-betygen" (eller hälften A och hälften C). Om du får A i betyg i någon kurs som du idag ej har betyg i och som i meritpoängsgivande, t.ex matematik specialisering, kommer ditt jämförelsetal höjas med cirka + 0.1.

    Kurser som inte ingår i ditt examensbevis och som inte är meritpoängsgivande kommer inte räknas in, så om du läser dem är det endast för att få mer kunskap.

    Hur situatonen med Covid-19 kommer att utvecklas och med det när det blir lättare att hitta var man kan göra prövningar, kan vi tyvärr inte svaa på. :(

    Du har redan max meritpoäng och med det vet nog bra vilka kurser som ger meritpoäng för dig med examensbevis, men info om det finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit - så du kan kika där om du vill, ändå. :)

    • : Ok tack för informationen! Men så som jag uppfatta det så är det mer värt att höja "icke meritpoängsgivande" kurserna, t.ex. kemi 1, för då höjs jag med ca 0,2 istället för 0,1 om jag skulle höja spanskan?
    • Julia : Ja, du vinner mer på att höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis, men du har ju redan godkända betyg i dem - så är det ganska otroligt om komvux skulle ge dig plats på någon av de kurserna, och prövningar är mycket svåra att hitta bl a pga Covid-19. Så, kan bli så att du tyvärr ej får läsa kurserna på komvux (pga du redan har godkända betyg i dem) och hittar inte var du kan göra prövningar, då kan du ju inte höja dina betyg. ... Men kurserna som ej ingår i ditt exam.bevis (som du inte har läst), borde du kunna få plats på komvux att läsa - men endast meritpoängsgivande betyg skulle räknas in. Övriga kurser läser du i så fall endast för att få kunskaper vilket kan resultera i högre resultat på högskoleprovet (om HP blir av - när?) pga covid-19 oklart när nästa tillfälle för HP kommer att bli av. :(