Ellen
    Hej! Nu har den preliminära antagningen blivit klar för gymnasiet. Och de preliminära antagnings poängen i år är väldigt låga, jämfört med tidigare år. Då kom jag och tänka på, hur räknas egentligen de preliminära poängen ut? Jag vet att de är baserade på alla 9:ors betyg från höstterminen, men hur är det man räknar? Är det medianen av alla betyg på de som sökt till linjen? Eller är det medelvärdet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    vid ansökan/antagning till gymnasiet lägger man ihop betygen (får en Summa), Den siffran som man konkurrerar med (summan av betygen) kan kallas för lite olika "saker", t.ex för Betygspoängen, eller för Mtv (meritvärde) eller ibland för Jmf (jämförelsetal). Hur som helst, är det summan av betygen. Vilka betyg får ingå i den summan? 16 högsta betyg från slutbetyget från grundskolan.
    Men om eleven har godkänt betyg i moderna språk som hen läste som språkval, då får även det betyget plussas på - alltså ingå som 17-de betyget.
    Du får gärna kika på informationen på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut - och där även räknehjälpen finns att använda sig av.

    Vår erfarenhet är att de flesta elever höjer "summan" (betygspoängen/mtv/jfm - kan, som sagt, kallas olika i olika delar av Sverige) från höstterminen till vårterminen i årskurs 9 med + 5 eller + 10 poäng, men det finns givetvis också exempel på att vissa elever sänker "summan" eller t o m blir obehöriga till gymnasiet nationella program. Så man ska göra sitt bästa och jag vill påminna om att det är de betygen som kommer ingå i SLUTBETYG från grundskolan (de flesta är betygen från vårterminen i årskurs 9) som egentligen spelar roll (vid antagning till gymnasiet).