S
    Hej,
    Jag ska göra en prövning i Svenska 1 via gymnasiet. Jag har läst Svenska 1 med godkänt betyg när jag gick på gymnasiet. Jag har alltså redan tagit min gymnasieexamen och gör denna prövning för att höja mitt meritvärde.

    Nu till min fråga:
    När jag har fått ett betyg på min prövning i Svenska 1, ersätts detta betyg med mitt gamla betyg i Svenska 1? Eller plussas hela kursen Svenska 1 och det nya betyget in i mitt meritvärde, samtidigt som mitt gamla betyg kommer stå kvar och fortfarande räknas in i mitt meritvärde?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej,

    om betyget i Svenska 1 blir högre än det betyget som du redan har i samma kurs, då kommer det nya betyget räknas in i stället för det gamla betyget; annars så händer det inget alls.

    Om man har flera betyg i samma eller i en motsvarande kurser, räknas då det högre betyget in.

    mvh

    ANNA