Elev

    Hej, jag har två frågor: Jag har nu avslutat ett basår med alla naturämnena för att bli behörig i ett civprogram. Ifall kurserna räknas in, vilka kurser byter dem ut från det originella betyget? Dvs, om jag har 19p nu, och avslutat 4 naturämnen, sänks mitt meritvärde eller har jag samma meritvärde fast med behörighet också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dany!
    man kan inte "blanda" gymnasiala betyg och betyg satta på högskola/universitet, därför blir det så här att ditt meritvärde från examensbevis från gymnasiet står fast, är oförändrat. Men du blir då behörig - vad gäller särskild behörighet, till de högskoleutb.som kräver de kurser i vilka du nu fått godkända betyg på basåret på högskolenivå.
    Till de högskoleutb.som kräver någon av kurserna som du läste på basåret, kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen, pga du utan komplettering var obehörig. Du prövas i BII med det meritvärde du har på ditt gymnasieexamen/examensbevis.