Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    om du har examensbevis, räknas alla betygen in, förutom Gymnasiearbetes betyg, i ditt Jämförelsetal. Om du har godkända betyg i matematik 2 och 3 får du + 0.5 meritpoäng för vardera av kurserna. Om du har godkänt betyg i engelska 7 och/eller i moderna språk och 4, får du meritpoäng även för de kurserna.

    Meritvärde = Jämförelsetal + meritpoängen

    Om plats i betygsgrupper konkurrerar man med meritvärdet.