Anonym

    Hej! Låt säga att jag har gått ut ekonomi linjen på gymnasiet med högsta betyg i samtliga kurser men vill bli läkare. Då måste jag ju gå ett natur-basår och gå de naturvetenskapliga kurserna som krävs för behörigheten till läkarprogrammet. Hur räknas medianen om jag sedan söker till läkarprogrammet? Räknar man med betygen från basåret eller med betygen från ekonomi-linjen? Med andra ord: Räcker det att "bara" få godkänt (E) i naturkurserna i basåret om jag har A i alla kurser från ekonomi linjen för att ha chans att komma in på läkarlinjen? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym!
    du får gärna läsa information i sammanställningen på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Basåren på högskolenivå sätter inte gymnasiala betyg. Det är ofta endast U (underkänt) och G (godkänt) som man kan få, dock olika på olika lärosäten. Betygen från kurser lästa på högskolenivå kan inte räknas ihop med gymnasiala betyg.
    Om en elev får alla A-betygen i alla kurser i sitt examensbevis från ekonomiprogrammet, har hen jämförelsetal på 20.0 (högsta möjliga). Och det jämförelsetalet påverkas sedan inte av studier på högskola eller universitet. Så, om eleven har kompletterat på högskola-universitet (naturvet. basår) så står samma jämförelsetal/meritvärde fast som hen hade innan hen började läsa på högskola-universitet. Dock prövas personen i BII, kompletteringsgruppen (därför att hen inte var behörig utan kompletteringar).
    OBS! 20.0 brukar inte räcka för att komma in på läkarprogrammen på de svenska lärosätena. Antagningsgränser brukar ligga på högre nivå än 20.0. Det betyder att även meritpoängen krävs. De läggs ihop med jämförelsetalet/snittbetyget och utgör meritvärde. Vilka kurser som kan ge dig meritpoäng kan du se bl.a i informationssammanställningen på gymnasieGuiden.se/merit

    • Anonym : Tack för svar! Vet du om Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 ger max merit för läkarprogrammet? Alltså 2,5 poäng?
    • Anna : Ja, eng7 ger 1.0 meritpoäng och mod.språk 3 och 4 ger tillsammans 1.5 - så det blir totalt 2.5 som är max.
    • Anonym : Okej, då förstår jag. Avslutningsvis undrar jag om jag bör lägga till kursen Matte 3 då programmet, ekonomi-juridik som jag går inte har Matte 3? För som jag har förstått det pluggar man matte 4 under basåret.