Elev
    Hej!

    Jag råkade välja Matte 5 som Utökad kurs istället för Entreprenörskap (fick A på båda kurserna). På så sätt får jag bara 1.5 eller 2.0 i meritpoäng med Franska 4, Engelska 7 och Matte 4 som är inräknade.

    Däremot har jag hört att antagningssystemet automatiskt räknar in de kurser som hjälper en att uppnå 2.5 meritpoäng, i detta fall Matte 5, oavsett om jag råkat välja det som utökad kurs eller inte. Stämmer detta? I så fall har jag väl ändå 2.5 meritpoäng? Detta skulle underlätta min ångest rejält!

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!
    Jag tror du vinner på att ha matte 5 som U-kurs. Betyget i matte5 kommer räknas in och du kan också få utökning av meritpoängen (om det är så att du ej får max meritpoäng för andra kurser, redan innan matte5 räknas in). Även om det skulle vara så att du redan utan matte5 har max antal meritpoäng (2.5) kommer antagning.se räkna in betyget i matte5 för att den kursen ger "i princip" meritpoäng, även om den kanske inte ger just dig meritpoäng... Antagning.se räknar till den sökandes fördel (i alla de "gränsfall" där man kan räkna på olika sätt).
    Skulle du haft Entreprenörskap som U-kurs i ditt examensbevis, så hade du i så fall "ingen nytta" av A-betyget i den kursen (förutom Kunskaperna du fick), för att betygen som är "U" och inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng räknas inte in, så A i Entreprenörskap som U-kurs skulle inte räknas in. Om du har A-betygen i alla kurser, då spelar det, förstås, ingen roll om ännu ett A-betyg räknas in eller inte, men om du inte har A-betygen i precis alla kurser, då är det bra att ha ännu ett A-betyg inräknat (det höjer ditt jämförelsetal och med det även ditt meritvärde).
    Vad gäller antal meritpoäng, så undrar jag om du har godkänt betyg i moderna språk3 också. Du nämner mod.språk4 i din fråga men inte mod.språk3. För mod.språk 3 får man + 0.5 meritpoäng (i alla andra fall än när mod.språk3 krävs för särskild behörighet och det är endast några få utbildningar, som t.ex om man ska läsa för att bli Språklärare eller söka till Internationella program som mod.språk3 krävs för särskild behörighet).
    Vad gäller meritpoäng för matematik, så måste man veta vilken mattekurs som din högskoleutbildning kräver. Om det är matte 3 som krävs, då får du meritpoängen för matte 4 och 5, men om matte 4 krävs då får du meritpoängen för "högre" kurser som matte5 och matte specialisering.
    Jag vet inte vilken särskild behörighet du behöver ha till den högskoleutb.som du söker till. Men, oavsett, så verkar du ha "ditt på det torra" vad gäller meritpoäng; du kommer hur som helst få max meritpoäng (2.5).

    • Elev :

      Hej, tack för svar!

      Jag råkade blanda ihop Franska 4 med Franska 3. Så kurserna jag läst som ger meritpoäng är egentligen Franska 3, Engelska 7 och Matte 2, 3 och 4 vilket blir en meritpoäng på 1.5/2.0/2.5 beroende på kursen jag har sökt. Om Matte 5 (som jag råkade välja som utökad) räknas in så får jag garanterat 2.5 poäng oavsett utbildningen jag sökt. Är detta fallet för antagningssystemet, menar du?

      Tack på förhand för svar!

    • Mikael :

      Vi förstår inte frågan du ställer i din kommentar ("Är detta fallet för antagningssystemet, menar du?"). Antagning till svenska högskoleutbildningar (Antagning.se) räknar in betygen i utökade kurser in de sökandes jämförelsetal/snittbetyget, om U-kurser krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. Matte 5 ger meritpoäng därför får du meritpoängen för matte5  men även om du inte får meritp.för just matte5 pga du redan har max meritpoäng, då kommer det betyget räknas in på grund av att det höjer ditt jämförelsetal/snittbetyg (du har ju A i den kursen, uppger du).

    • Elev : Okej tack för svar!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer