Sol
    Hej!

    Jag skulle vilja vara anonym,
    Jag har gått en 5 årig universitetsutbildning och har jobbat x antal år, men jag skulle vilja plugga till tandläkare. Känner mig ganska gammal, 34 år och har några kurser på VG nivå som jag måste höja.
    Men jag undrar vilka kurser bör jag läsa för att få meritpoäng??? Har läst ända till matematik E och har Mvg i alla förutom B kursen. Räknas någon av dessa i meritpoängen?? Kan jag läsa spanska för att få meritpoäng?? Är jag för gammal att plugga??? Många frågor men jag behöver verkligen lite hjälp på traven.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du är absolut inte för gammal för att plugga! Däremot tänker jag på Studiemedel. Det är i max 6 år per person som man kan få studiemedel och om du redan pluggade en 5-årig universitetsutbildning, kanske du har förbrukat studiemedel för 5 av de max 6 åren. På så sätt kan du endast få studiemedlel under ett år till... och hur klarar man fem-års heltidsstudier om man endast kan få studiemedel under ett år?
    jag vet givetvis inte om du har någon familjemedlem som kan försörja dig under studietiden eller om du har tillräckligt med sparpengar eller kan ordna din ekonom på ngt. annat sätt...
    ***
    Om du inte kan komma på någon plan om hur du skulle kunna klara fem års studier när du endast kan få studiemedel under första året... kanske det tyvärr inte blir aktuellt med att söka till tandläkarprogrammet, tyvärr.
    Men om du vill söka till tandläkarprogrammet, ta dina "gamla" gymnasiala betyg till en studie- och yrkesvägledare på komvux, är mitt råd. Ni kan gå noga genom dina betyg och se om du redan nu är behörig vad gäller särskild behörighet till tandläkarprogrammet + även reda ut det där med meritpoängen (hur många du redan nu har och om du kan få ännu fler).
    Just vad gäller matten - pga det krävs matte D till tandläkarprogrammet, borde godkänt betyg i matte E ge merit.
    Vänliga hälsningar
    Julia syv