Kim
    Om en väljer att läsa en kurs på komvux med syfte att bli behörig till ett specifikt program på universitetet, kommer det betyget från den kursen att räknas in vid ansökan till andra program som inte kräver den kursen för behörighet?

    Exempelvis, om jag har ett meritvärde i urvalsgruppen BII på 17 men därefter läser fysik på komvux och får ett betyg som sänker mitt meritvärde till 16.5, kommer detta då bli mitt "nya" meritvärde när jag hamnar i urvalsgrupp BII oavsett vilka program jag söker? Eller kommer det fortsätta vara på 17 (förutsatt att programmen jag söker på universitetet inte kräver fysik-kursen för behörighet)?

    Samt så undrar jag hur mitt meritvärde i BII påverkas om jag läser Engelska 7 med syfte att få ytterligare ett meritpoäng? Kommer jag få +1 i meritpoäng och sen vad som motsvarar det betyget jag fick i kursen, eller blir det enbart +1?

    Ursäkta för flummig formulering och tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kim,

    ditt meritvärde kommer även fortsättningsvis vara på 17 (förutsatt att programmen du söker på universitetet inte kräver fysik-kursen för behörighet).
    Vad gäller engelska 7 är det stor skillnad pga den kursen ger meritpoäng. Engelska 7  betyget kommer även räknas in i ditt jämförelsetal pga du får ytterligare ett meritpoäng. För de som har examensbevis från gymnasiet eller komvux gäller det att betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i jämförelsetalet/snittbetyget.
    Kort och gott: om du har examensbevis (från gymnasiet eller komvux) och läser nya kurser eller gör prövningar i kurser på gymnasienivå, så kan du inte försämra ditt läge: det enda "negativa" kan bli att man läser kurser "i onödan", t.ex om man läser kurser vars betyg kommer ändå inte påverka meritvärde (då läser man bara för kunskaperna), men annars så blir det antingen höjning av meritvärdet eller ingen skillnad. Meritvärdet blir inte lägre av fler studier (givetvis med undantag av att i fall om man innan komplettering inte är behörig och genom komplettering blir behörig men får lägre meritvärde "på köpet", då har man lägre meritvärde - men endast till de utbildningar där det för särskild behörighet krävs just de betygen som man kompletterat med)!.