Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej !

    det är olika regler - om du ha ett Slutbetyg eller om du har Examensbevis. Se vilket utbildningsdokument du fick på gymnasiet och svara vilket... då svarar jag om det spelar roll eller inte - i vilket fall är det godkänt betyg som ger Meritpoäng. Så du måste få lägst E betyg i eng7 för att få merit men om betyg i den kursen även räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt spelar roll om det är A eller E betyg - beror, som sagt på vilken typ av utbildningsdokument du fick.

    Om du gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare borde du fått ett Slutbetyg; men om du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare - borde du ha fått Examensbevis.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Hej Peter!
    • : Jag har utländskbetyg får jag extra meritpöeng om jag tar Eng 7 eller det är ett annat räkning sätt för utländskabetyg
    • Mikael : Vad fick du i Meritpoängskompensation?
    • : Jag fick 2.25 för jag har preliminär värde 18.89
    • Mikael : Jag har nu skrivit svar där jag råder dig ringa på måndag till betygshandläggare för utländska betyg; men annars så råder jag alltid satsa på de djupaste kunskaperna och högsta betygen man kan få: det finns ingen anledning att få lägre betyg än man kan få!;)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är rätt så krångligt:

    med utländsk gymnasieutbildning får man Meritpoängskompensation och i fall du fick det högsta kompensationen, då kan du ej få mer i merit;

    Om du inte fick högsta - det är bara i det fallet som du kan få ngt mer o merit 0ch som jag tolkar reglerna så spelar det roll hur höga betyg du får för kurser som ger merit men jag råder dig i stället ringa 0771-550720 och be att bli kopplad till Handläggare för utländska gymnasiebetyg - idag den 26 maj är det stängt men från måndag den 29 maj har de telefontid på vardagar kl.9 till kl.16.

    • : Det ska jag göra. Tack så mycket för hjälpen.
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!