Alma
    Jag har förstått att meritvärdet räknas ut som meritpoängen dividerat med antalet betyg, men skulle ni kunna förklara lite mer? Får man räkna bort något/några betyg och isåfall vilka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alma!

    Jag vill vara säker att jag svarar på rätt fråga - undrar du om ansökan till gymnasiet eller till högskola/universitet?

    Vad som gäller när man räknar på betyg vid ansökan till gymnasiet, kan du läsa här:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    Vad som gäller när man söker till högskola/universitet med gymnasieexamen, kan du läsa här:
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    Jag ser att du är 14 år (om det rätt uppgift) och då gissar jag på att du undrar om ansökan till gymnasiet. Då är det så här att man måste vara BEHÖRIG till det programmet på gymnasiet, som man vill komma in på: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Om man är behörig, räknar man ut Mtv (meritvärde) på det sättet: 16 högsta betyg väljs ut + Moderna språk (som får vara "det 17-de" betyget). För betyget E får man 10 Mtv, för betyget A får man 20 Mtv, för betyget C får man 15 Mtv.
    Högsta möjliga Mtv är 340: om man har A i alla ämnen + även läst Moderna språk och har A även i det ämnet.
    17 ämnen x 20 Mtv = 340 Mtv

    Du får gärna återkomma och uppge då om du undrar om ansökan till gymnasiet eller till högskola/universitet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA