Joanna
    Hej! Jag tar studenten nu i vår/sommar och funderar på att plugga vidare direkt. Läser teknikprogrammet och undrar om alla kurser räknas in i meritvärdet och hur kan man i så fall räkna ut det? Räknar man ut sitt meritvärde på studeravidare.se finns bara de gymnasiegemensamma ämnena för teknikprogrammet. Samt, stämmer meritvärdet man får ut där?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Joanna,
    det finns Räknehjälp på www.antagning.se som man kan lita på för att det är en officiell sida för Antagning till högskola/universitet i Sverige.
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/gf/

    Om du har 2500 poäng i din gymnasieexamen - vilket är normalt/vanligt då räknas alla kurser in i Jämförelsetal.
    Sedan plussas det på i fall du har några meritpoäng och
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde.
    I fall man inte har några Meritpoäng då blir Jämförelsetal = Meritvärde.

    Om du har någon "utökad kurs" dvs fler poäng än 2500 i din gymnasieexamen - bör "utökade kurser" vara markerade och de räknas in i Jämförelsetal i två fall:
    1. om de krävs för behörighet
    2. om de ger Meritpoäng

    Man kan ha OLIKA MERITVÄRDE på exakt samma Examensbevis i fall man söker utbildningar med olika behörighetskrav.
    t.ex. i fall du söker utbildning där Matte inte krävs inom Särskild behörighet, får du 0.5 poäng i Merit för vardera Matte 2 och 3 - dvs får 1.0 i Merit för matte.
    Men om du med samma betyg söker till fastighetsmäklare eller till högskoleingenjör - där Matte 3 krävs för behörighet, får du inga Meritpoäng för matte.
    Då blir ditt Meritvärde 1.0 högre vid ansökan till en utbildning där matte inte krävs för särskild behörighet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare