Fara
    hej!
    Jag undrade hur meritpoängen räknas när man tar meritpoäng ökande kurserna i komvux enligt antagning.se lista

    Så jag vet att det ökar bara när man får ett A så jag undrade hur mycket skulle en A i till exempel kursen i Journalistik, reklam och information öka min meritpoäng även fast jag är behörig i läkarprogrammet, det är att säga, en kurs som är utanför behörigheten.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Menar du kurser på Listan på uhr.se/kurser_som_kan_hoja_meritvardet_for_dig_som_har_utlandska_betyg?
    I så fall måste man veta vilken bedömning du fick (på dina utländska gymnasiala betyg), alltså vilket är det Preliminära Meritvärde som du fick i bedömningen, från UHR.
    Vidare gäller: det är inte alls säkert att du kommer bli antagen till en kurs på komvux, när du redan är Behörig. Komvux har begränsade resurser och kan svara PLATSBRIST på din ansökan.
    Om du har tur och kommer in, försök få så högt betyg du kan! Du förlorar ingen på att göra ansökan till komvux. Därför att det går alltid tacka Nej (lämna Återbud) till erbjuden studieplats. Mitt råd blir därför att du söker de kurser på komvux som du vill läsa och om du kommer in - försöker få så höga betyg som möjligt!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare