Victor

    Hej, jag har iår påbörjad ett fjärde år på teknikprogrammet. Hur blir det med mina meritpoäng om jag senare vill söka till högskola, eftersom jag läser ungefär 10 kurser till utöver det jag läste de första tre åren. Kan jag byta ut kurser mot de jag läser iår om jag får bättre betyg? Eller hur funkar det?

    • Daniel :

      Jag tror inte att studier på TE4 påverkar ditt meritvärde. Meritvärde räknas ut på de kurser som ingår i ditt examensbevis.

    • Ludmila : Gymnasieingenjörs-examen innebär att du uppnått utbildningsnivå motsvarande en Yrkeshögskole-examen (SeQF 5 och EQF 5), enligt den europeiska referensramen för kvalifikationer. https://www.framtid.se/yrke/gymnasieingenjor Med vänlig hälsning L.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Victor!

    Studier på Teknikprogrammets fjärde år,T4 påverkar inte ansökan till högskola/universitet - i alla fall vad gäller ditt meritvärde, utan du söker med dina gymnasiebetyg (examensbevis du fick i slutet av år3).
    Varför läsa på T4 i så fall?
    Hen som läser på T4 får en bra förberedelse inför studier på högskola/universitet i och med det hen får lära sig under under T4. Klarar man av och slutför sina studier på T4, får man en yrkesexamen som gymnasieingenjör och kan börja jobba direkt efter studierna. Eftersom det ingår minst 10veckor APL får eleverna under sin studietid kontakt med arbetslivet och får jobba praktiskt. Många av eleverna på T4 får jobberbjudande redan innan de är klara med utbildningen och går alltså direkt ut i jobb efter examen.

    • Ludmila :

      Det stämmer att det fjärde året inte påverkar meritvärdet om man inte läser kurser som kan ge meritpoäng eller som behövs för behörighet. Eleverna får, efter T4, en yrkesexamen Gymnasieingenjör samt kunskaper som gör dem mer anställningsbara. De får också ett ingenjörstänk så att de får ut mer av sina studier på högskole- och civilingenjörsutbildningar om de läser på högskolenivå efter T4. Då T4 är en påbyggnadsutbildning på gymnasiet, påverkar den inte meritvärdet för vidare studier.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Betygen från T4 ger gymnasieingenjörsexamen men påverkar inte gymnasieexamens meritvärde på något sätt.

    mvh

    Mikael