Oliver

    Hej! På gymnasiet läste jag samhällsvetenskaplig inriktning. Betygen jag fick var helt OK, och jag hamnade på ett slutligt meritvärde på 21.09 (full meritpoäng inräknat; har läst Fr 3+4+5, Eng 7 samt Ma 3). Just nu håller jag på att läsa ett antal gymnasiekurser via Komvux, för att nå min dröm om att bli antagen på Läkarprogrammet. Räcker ändå inte mitt snitt efter dessa kurser är jag beredd att börja göra prövningar för kurser jag redan läst. De kurser jag läst, för nuvarande läser eller snart kommer att läsa är: Biologi 1 och 2 Kemi 1 och 2 Fysik 1 och 2 Matematik 4 Min fråga är: Hur beräknas mitt meritvärde/poäng med dessa nya kurser? Ponera att jag får A i samtliga, hur påverkar detta meritvärdet/poängen? Tacksam för svar! Oliver

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,
    du (enligt uppgifter i din fråga) har idag jämförelsetal/snittbetyget på 18.59. Om du får A i fysik2, kemi2, biologi 2 och matte 4, då kommer de nya 400 poäng höja ditt meritvärde med cirka + 0.25 och ditt nya jämförelsetal blir med det cirka 18.84 och sedan plussar man på meritpoängen, som du har max (2,5) så ditt nya meritvärde blir cirka 21,34.
    Betygen i fysik1a, kemi1 och biologi 1 kommer inte räknas in, oavsett om de är låga eller höga (för att de kurser krävs inte för särskild behörighet, utan det är högre kurser i de ämnena som krävs).
    Vänligen
    Julia SYV