Simon
    När man söker till högskolan och har gjort högskoleprovet, hur räknas poängen då? Vilken betydelse har betyget från gymnasiet och vilken betydelse har poängen från högskoleprovet?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Till högskolan hamnar du vid konkurrens i olika urvalsgrupper varav betygsgruppen (BI+BII) är en grupp och högskolaprovsgruppen är en annan grupp (HP)- dom har ingen relation sinsemellan.

    Fördelen med att göra högskoleprovet är att du hamnar i en extra urvalsgrupp och har alltså en ytterligare chans att ta dig in på sökt program eller kurs.