Jonathan
    Hej! Går 3e året på Natur/sam och har läst moderna språk steg 4, matematik 5 och fysik 2 (en av de sista två är alltså utökad). Bytte nyligen (det vill säga sent in på första terminen) från ma5 till eng7, men visar sig att det förmodligen var så att jag F:ade första examinationen i matematik 5. Vilka betyg kommer räknas in i mitt snitt? Hur blir mitt meritvärde?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    det är omöjligt att svara på - om man inte vet exakt hur ditt examensbevis kommer att se ut. Prata med syv på din skola, är mitt råd.

    Reglerna säger att U-kurser (som i examensbevis är markerade med "U") räknas in i ditt jämförelsetal i 2 fall: om kursen krävs för Särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng.
    Jag vet inte vilka kurser som i ditt examensbevis kommer att bli markerade med "U". Jag vet inte heller hur höga betyg du får i kurserna. Därför kan jag inte svara på din fråga.

    Vänligen
    ANNA