Birger
    Hej!

    Jag börjar första årskurs på gymnasiet efter sommarlovet, och jag vill gärna veta hur betyget kommer att räknas.

    Kommer slutbetyget räknas som i grundskolan då man får ett betyg i varje ämne? Eller kommer betygen räknas för varje kurs alltså matematik 1c, matematik 2c etc?

    Jag har hört att maximalt merivärde på gymnasiet är 22.5, men jag undrar om det går att få ett högre meritvärde genom att t.ex. läsa extra mattekurser. På den skola jag vill börja på finns det ett "snabbmatte spår" som innebär att man läser 2c och 3c redan i ettan, och matematik - 4 och 5 i 2:an.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Birger,
    läsa gärna Reportage/betyg-pa-gymnasiet.

    Max i meritvärde är 22.5 och ingen kan få mer. Om man har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser (förutom GA, gymnasiearbete där man endas kan få F elle E-betyg) - får man 20.0 i jämförelsetal. Sedan kan man "plussa på" meritpoängen om man har några. Max antal Meritpoäng är 2.5 . På så sätt är max i meritvärde 20.0 + 2.5 = 22.5

    Varför man vill läsa snabbmatte? Jo, antingen så älskar man matte och vill läsa så mycket matte som möjligt så fort som möjligt för man kanske drömmer om att bli Matematiker. Eller så kanske man siktar på en högskoleutbildning där matte 4 krävs för särskild behörighet och man vill inom matte uppnå max i merit (max i merit inom Matte är 1.5) och för det, i fall särskild behörighet till "din högskoleutbildning" är matte 4 - så måste man ha godkända betyg i matte 5 Och även i Matte specialisering.

    Mina råd är att du gör ditt bästa i alla kurser du läser och försöker skaffa dig så bra kunskaper som möjligt; då kommer höga betyg "följa" efter, förhoppningsvis...

    • : Tack så mycket för svaret!
    • :

      Jag är också väldigt fundersam över högskoleprovet. Hur kompletterar man sina betyg med högskoleprovet? Om jag t.ex. får 2,0 på HP vad är det då betygen som kompletteras och med hur mycket? Jag förstår inte.

    • Anna : Högskoleprovet är separat från betyg. Högskoleprovet befriar dock Inte från kraven på att vara behörig /dvs på att ha betyg/. Men man med resultatet av HP konkurrerar i HP-urvalsgruppen; det är alltså en annan urvalsgrupp.
    • : Är det alltså teoretiskt sätt möjligt att strunta i sina betyg och få E på alla kurser och bara plugga hemma, och sen prestera 2,0 på HP och komma in på läkarprogrammet?
    • Anna : ja, det är möjligt. Dock kan det också uppstå en situation vid antagning till läkarprogrammet att antal sökande med högsta resultatet på högskoleprovet är fler än platser som är bokade i hp-urvalet och i så fall rangordnas sökande utifrån sitt meritvärde (som räknas ut på gymnasiala betyg). Därför råder jag dig ändå göra ditt bästa i varje kurs du läser och försöka få så höga betyg som du kan få. Dessutom är det också lättare att få högre resultat på högskoleprovet om man har djupare kunskaper i gymnasiala kurser. Och ännu en anledning att läsa på så gott man kan /göra sitt bästa/ är i fall du, t.ex ej uppnår högsta på högskoleprovet, så kanske du ändå kommer in i betygsgruppen (om inte till läkarprogrammet, men kanske till ngt. annat program... som du kanske blir intresserad av senare).
    Läs alla kommentarer