Tania
    Hej!

    Jag pluggar tekniskt basår på kth och ska börja plugga biologi 1 på komvux. Jag har tänkt att söka in till dietistprogrammet på Göteborgsuniversitet och undrar hur det här med tekniskt basår och komvux komplettering räknas in som betyg när man söker in. I vilken grupp hamnar man när man söker in?
    Jag har fullständiga gymnasiebetyg men gick ekonomi, detta är alltså nytt för mig och vill veta hur komplettering räknas in sen.
    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    behörighet till dietistprogrammet på GU, särskild behörighet: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Jag gissar på att du har godkända betyg i matematik 2( tror det är matte 2b du är godkänd i), samhällskunskap 1b och för övrigt har grundläggande behörighet (du kom ju in på KTH).
    Men om du inte har godkänt betyg i Naturkunskap 2, så kan du läsa Nk2 på komvux. Det är en likastor kurs som biologi 1, men du kommer inte bli behörig med endast biologi1, du måste i så fall även få godkända betyg i fysik1a och kemi1 eller i motsvarande kurser.

    Om du saknar Naturkunskap 2
    Du kan läsa nk2 på komvux, som kan på heltid läsas på fem veckor.
    Du behöver inte läsa på det tekniska basåret eller läsa biologi. Dock kan du läsa biologi1 men då måste du också ha godkända betyg i första kurserna i kemi och fysik.

    Du kommer prövas i kompletteringsgruppen, om du inte har nk2 med godkänt betyg i ditt examensbevis; detta för att du utan komplettering är obehörig.
    Kurserna från högskolans förutbildningar (basår eller bastermin) räknas inte in. Betyget i Biologi1 från komvux bör räknas in.
    Om du får betyg i nk2 från komvux eller genom prövning, kommer nk2 räknas in. Det borde vara lättare för dig att få högre betyg i nk2, än i biologi1.

    Mvh

    ANNA