Biträdande rektor

    Hej! Hur räknas en 2-årig yrkeshögskoleexamen från hemlandet (bedömd av UHR) när det gäller omfattningskravet på folkhögskolan?

    • Anna : Menar du att du vill läsa mot Omdöme från en folkhögksola (omdöme om grundläggande behörighet)?
    • Biträdande rektor : Tack. Ja, för att kunna ansöka till lärarprogrammet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sören!
    Jag är inte helt säker på exakt vad du undrar över. Om din fråga gäller studier mot omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola, så är det en fråga du måste ställa på den folkhögskolan där du vill läsa. Jag tror inte det är vanligt att folk med 2-årig eftergymnasial utbildning från utlandet söker läsa mot omdöme på en folkhögskola, därför är det troligtvis så att inga regler finns skrivna för just den situationen.
    Jag tänker också så här - om man kan utbildning på eftergymnasial nivå, då har man troligtvis även "underliggande" utbildning på gymnasial nivå och det är kanske i första hand den gymnasiala utbildningen som man i så fall ska bygga på om man vill uppnå omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola.

    Om man vill komma på en svensk högskoleutbildning och redan har behörighet som krävs - då kan en snabbare väg in bli via högskoleprovet som man gör för konkurrensen (för att prövas även i HP-urvalet). Det finns också möjlighet att komplettera sin utländska gymnasieutbildning på komvux.
    Jag gissar på att man i vissa fall vill få omdöme från en folkhögskola för att prövas i BF-urvalet. Man ser ofta i antagningsstatistiken till populära utbildningar som t.ex läkarprogrammet, att det står 4.0 (högsta möjliga omdöme) i BF-urvalsgruppen. Och då tror man att alla med det omdöme kom in, men så är inte fallet. Det man ser i antagningsstatistiken är att "någon", minst en person med det omdöme kom in - men hen hade kanske även andra höga meriter också. Det finns inga garantier på att komma in även om man får högsta omdöme. Det är ganska vanligt att fler personer med högsta omdöme (4.0) söker än det finns utbildningsplatser i den urvalsgruppen.
    Du får gärna förklara med kring din fråga, då kan vi förhoppningsvis ge dig ett bättre svar som blir till hjälp!

    Det kan finnas Olika situationer, t.ex om en person med hög utbildning från utlandet har inte läst svenska eller engelska, då kommer det ta lång tid att uppnå grundläggande behörighet till svenska högskoleutbildningar, oavsett om man vill få omdöme från en folkhögskola eller inte. Man behöver ju hur som helst ha kunskaper i svenska motsvarande tredje gymnasiekurs - Svenska som andraspråk 3 och i Engelska - motsvarande andra gymnasiekurs (godkänt nivå) som heter Engelska 6. Att lära sig 2 nya språk på kort tid är tufft. Givetvis har folk olika språkbegåvningar och det finns några få exempel på att man kan gå mycket fort fram - t.ex lära svenska från "noll" till behörighet till universitetet på bara ett år. Behöver man även lära sig engelska från "noll" eller från låg nivå + svenska - då är det mer än dubbelt så tufft för att de två nya språken kan "krocka i huvudet" och ställa till det... .
    En helt annan situation är om man har hög utbildning från t.ex Norge - där man har läst mycket engelska och språket (norska) är mycket lik svenska. Så, "utbildning från utlandet på eftergymnasial nivå" kan medföra väldigt olika behov av komplettering.

    • Biträdande rektor : Ok, tack för svaret!