Albina
    Hej!

    Jag har en fråga om meritvärde.
    Jag har en utländsk gymnasieutbildning. Jag har skickat alla mina betyg till UHR och fick validering till följande kurser:
    Biologi 2
    Fysik 2
    Historia 1b
    Idrott och hälsa 1
    Kemi 2
    Matematik 5
    Albanska 7
    Naturkunskap 2
    Samhällskunskap 1b

    Omräknad meritvärde i de kurserna blev 12.77

    Förra terminen har jag läst engelska 5 fick betyg D, och Svenska som andraspråk 1 fick betyg B.
    Den terminen läser jag Engelska 6 betyget blir dock D igen, och Svenska som andraspråk 2 fick betyg B, och Svenska som andraspråk 3 fick betyg B.
    Min fråga blir då, vilken meritvärde kommer jag att ha efter har jag läst de här kurserna? Dock anser jag det måste ju höjas 12.77, eller hur?

    Tack på förhand
    • : Hej! (Är ingen SYV men ska försöka svara, vänta tills du fått svar av SYV dock, de har ofta något att tillägga + rättar felaktig information). Det enda jag vet är att från och med HT15 får alla med utländsk utbildning ett meritvärde, baserat på ens omräknade medelvärde. I dagsläget skulle du få (förutom komvux-kurserna, om de skulle vara poänggivande) 0,75 påslag till ditt meritvärde. Läs mer: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/ Jag tror förresten att om du ska söka utbildning till hösten är det smart att skicka in dina papper till antagning innan sista kompletteringsdag (mitten av juni) så att du har det gjort. De talar om vilket meritvärde du har efter att de har behandlat din anmälan. Gör gärna högskoleprovet för mer chanser att komma in. Läs mer här: http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/ MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Albina!
    Du fick mycket bra information & en länk https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/ i Brendans kommentar.

    Om vilka kurser som du läst Sverige, som räknas med i ditt Meritvärde & hur de påverkar (höjer eller sänker ditt meritvärde) kan du läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/For-dig-som-ocksa-last-pa-komvux/

    Enligt info på länken ovan bör inte ditt betyg från Engelska 5 räknas med (eftersom det skulle sänka ditt meritvärde, D = 12.5 och du har 12.77), däremot Betygen i Svenska som andraspråk 1 och 2 bör räknas med, eftersom de höjer ditt Meritvärde ( B = 17.5). Betygen i Engelska 6 och Svenska som andraspråk 3 räknas alltid med.

    Att räkna ut exakt vilket Meritvärde du får kan jag, tyvärr, inte göra. Detta pga (som det står på länken ovan) "Ditt meritvärde efter kompletteringar kan variera beroende på vilka utbildningar du söker ". Det är alltså även viktigt att veta vilken utbildning på högskola/universitet som du söker till och det skriver du inte i din fråga.

    Du har inte heller skrivit om 12.77 som du fick dina utländska betyg värderare till - är en siffra innan eller efter Meritkompensationspåslag.

    Jag håller med Brendan (läs kommentar till din fråga) om att det är en mycket bra idé att göra Högskoleprovet. Du får då en extra chans att komma in på en högskoleutbildning, eftersom du kommer att prövas i ännu en urvalsgrupp - HP-gruppen.

    Om du redan sökte utbildning på högskola eller universitet till höstterminen 2015, få vi hoppas att du kommer in.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA