Charlotte

    Hej! Hur rangordnar jag högskolekurser som inte ligger på heltid? Jag vet om max 45 hp/termin och att jag ska rangordna efter vad jag mest vill läsa och i fallande ordning. Jag har hittat två ettåriga kurser som vardera ligger på totalt 30 hp, och alltså 15 hp vardera per termin. De ligger på 25% vardera i takt med andra ord. Jag vill studera heltid och är mer intresserad av dessa altertiv än av andra heltidsstudier eller program, men hur rangordnar jag då? Väljer jag dem som första och andra plats och hoppas på det bästa? Kan jag därefter välja t.ex två kurser om 7,5 hp per 10 veckor som tredje och fjärde plats (alternativt gånger 2 för att nå totalt 45 hp per termin), och först därefter en heltidskurs eller program på heltid? Jag vill ju ge mig själv maximala chanser, men samtidigt prioritera efter vad jag helst vill läsa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Charlotte!
    Du skriver " Två ettåriga kurser som vardera ligger på totalt 30 hp, och alltså 15 hp vardera per termin".  15hp per termin är = halvtidsstudier (alltså studier på 50%). Om man läser 2 kurser samtidigt, där varje kurs går på halvtid, läser man med det på heltid. Om du kommer in på båda kurserna, får du med det heltidsstudier under ett läsår.
    Antagning.se kan anta till max 45 hp per termin, vilket motsvarar 150% av studietakt, alltså studier på "1,5 heltider". :) Att läsa på mer än heltid kan man givetvis göra. Man får dock inte mer i  studiemedel från CSN än vad motsvarar endast heltid.

    Om en sökande prioriterar så här:
    1. kurs på halvtid
    2. en annan krus på halvtid
    3. en kurs på heltid
    4. en kurs på 25% av studietakt
    5. en annan kurs på 25% av studietakt, då kan hen bli antagen till alternativen 1,2, 4 och 5 samtidigt; alternativet 3 bli aktuell endast om den sökande ej blir antagen till alternativet 1 eller 2, i så fall kan hen bli antagen till alternativen 1 och 3 eller 2 och 3.

    Studie- och yrkesvägledare