Karin

    Hej, vi hade en intressant diskussion igår. Vi tolkar informationen på antagning.se lite olika. Min dotter vill helst gå i Uppsala men intagningen 2021 landade på högre meritpoäng än hon har. Borde hon då söka tex Umeå i första hand och Uppsala i andra hand (och om hon får bra på högskoleprovet) tacka nej till platsen i Umeå och hoppas att Hp eller meritpoäng räcker till Uppsala? Jag har tolkat det som om ju längre ner hon rangordnar Uppsala gör att hon har mindre chans att komma in på Hp även om hon har en bra poäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karin,
    man bör som högst prioriterat alternativ sätta upp den utbildningen där man helst vill studera; och sedan - i fallande grad: sist (längst ner) bör man sätta den utbildningen som man i värsta fall kan tänka sig att tacka Ja till.
    Till sitt högsta prioriterat alternativ kommer man prövas i alla de urvalsgrupper det kan kan prövas, inkl.HP-urval (om man har resultat från högskoleprovet); och först efter att det konstateras att man ej kan komma in i någon av urvalsgrupperna, men man är Behörig sökande sätts man i RESERV-kön med reservnummer, och så prövas man till sitt andra alternativ... och så vidare. Så man bör definitivt sätta sin favoritutbildning på rätt ort som absolut högsta alternativet, högst upp (och detta oavsett vilken eller vilka urvalsgrupper man kommer att prövas i). Om du/ni är fortfarande osäkra hur man bör prioritera alternativet till ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar går det att ringa till Antagning.se (tel.nr 0771-550720 & tel.tid på vardagar kl.9-16).