Ahmed
    Hej!
    Jag studerar Matematik 4 på distans hos Hermods. Och jag är snart klar med hela kursen för att det är 10 dagar kvar till Nationella provet. Men jag märkte idag att man måste anmäla säg till Nationella provet och sista dag var den 22 juli och det är typ för fyra dagar sedan och jag gjorde itne det. Men jag anmälde mig direkt idag. Så om dem inte accepterar min anmäla för att jag var försent, vad kommer att hända med min kurs resultat? Kommer jag att få F eller blir bortagen från kurset utan något betyg eller kommer jag att få betyg som är baserat på mina uppdragbetyg?
    • Anonym Kanin : Maila frågan till [email protected] för att fixa problemet. Såvida jag vet kan du inte få ett betyg utan att göra slutprovet på plats i lokal om inte din kommun gör ett undantag/beviljar dispens.
    • Mikael : Tack Anonym för din kommentar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed,
    jag tycker du fick bra tips från en "Anonym" i kommentaren.

    Allmänt gäller
    Det är Läraren som sätter betyg. Betyg i kursen behöver inte vara identisk med det resultatet man får på det Nationella provet. Det är inte alla skolor som gör NP, nationella provet. Rektors beslut gäller - om just din skola ska göra nationella provet eller inte... men om Skolan gör provet, är det obligatoriskt för alla elever. Dock kan man, även om man har anmält sig i tid, ex. bli akut sjuk /ex. "hamna" på sjukhuset och ligga medvetslös just den dagen som NP äger rum... om vi tar det värsta exemplet/ - och betyg måste ju ändå sättas... Om läraren har underlag för att sätta betyg, kan läraren sätta betyget även utan att eleven har gjort NP.
    Vänligen
    Mikael SYV