Elev

    Hej! Jag vill studera matematikprogrammet på universitet och mina meriter är 19.37. Det finns två universitet som jag tänker på : Lunds universitet och Linnéauniversitet. Jag personligen vill studera i Lund pga att det är 10 minuter hemifrån men problemet är att för att bli antagen i Lunds universitet måste man ha minst 21 meriter. Linneuniversitet däremot tar alla och jag har inget emot universitetet men då skulle jag behöva resa dit 4 timmar per dag. Så jag har stora förhoppningar för att komma in som reserv i Lund och vill veta hur köet för reserver fungerar. Hur blir man först i reservköet? Beror det på när man söker till programmet eller vad som spelar roll?

    Eller finns det möjlighet att plugga ett år i Linnéa universitet och byta till Lund? I så fall hur kan man göra detta?

    Tack i förhand! Mvh Yevheniia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yevheniia,
    hur snabbt man anmäler sig spelar roll endast vid SEN ANMÄLAN. Och Sen anmälan öppnas endast om alla behöriga sökande kom in och efter det finns lediga/tomma platser kvar. Och i så fall kommer du in för att alla behöriga sökande kommer in först, innan sen anmälan kan öppna.
    Det första jag tänker på när jag läser din fråga är att jag vill ge dig rådet att göra Högskoleprovet. Du kommer i så fall prövas även i HP-urvalet.
    Vidare vill jag påminna om att antagningsgränserna går upp och ner. Jag tycker därför att du både kan försöka höja ditt meritvärde och att du bör söka till Lund i första hand, men vara beredd att läsa på det andra universitetet hela utbildningen (om du kommer in där i stället). Att byta lärosäte kan (ibland, om man har tur) vara möjligt. Men det går inte att planera för det på förhand. Det första villkoret är att någon plats på utbildningen måste bli "ledig" på grund av avhopp. Om någon plats blir ledig, så kan konkurrens uppstå - flera personer kanske vill byta lärosäte. Hur institutionen väljer vem som får platsen i så fall, kan jag inte riktigt redovisa för... men försök få så bra betyg som möjligt i alla kurser du läser och tänk på en bra motivering till varför du vill byta lärosäte. Att det är närmare resväg för dig är en logisk förklaring och jag har full förståelse för att du vill läsa i Lund.
    Att resa 4 timmar om dagen är, enligt min mening, inte rimligt och kommer inte att hålla i längden. Jag vill därför råda dig flytta till skolorten eller veckopendla: ha övernattningsmöjlighet på skolorten och åka hem på hem till helger och under lovveckorna och på sommarlovet mellan kurserna.
    Du frågar också hur kan man se till att bli först i reservkön. Svar på frågan är att de som har högst meritvärde ställs först i reservkön och sedan "i fallande grad": alla behöriga sökande ställs i reservkön men de får nummer i kön. Hen som "nästan kom in", har meritvärde som är lite lägre än hen som sist kom in, får reservplats nr.1. Och hen som har lägst meritvärde får sista reservplats i kön.
    Titta gärna på andra, i någon mån "liknande" utbildningar på andra lärosäten, men sök inte till en utbildning som du absolut inte tänker dig vilja läsa (för att vad ska du göra om du där blir Antagen?).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    • Elev : Tack för ett utförligt svar! Jag har mycket att tänka på nu.
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!