Therese

    Hej! Jag läste ekonomiprogrammet på gymnasiet men vill nu söka till läkarprogrammet. Det innebär att en del av mina meritpoäng försvinner. Matte C ger exempelvis inte längre någon meritpoäng. Om jag nu skulle läsa en kurs som Djursjukvård. Ger den a) Ny meritpoäng, alltså kvittas den mot den merit som försvinner och b) Läggs betyget för Djursjukvård även till i mitt snitt om jag får A i den kursen och ersätter ett gammalt betyg jag inte behöver och har B i? Låt säga att jag efter det har full merit. Om jag utöver detta skulle läsa Etik och livsfrågor. Hamnar då denna också i min merit (om jag ex har ett B i Moderna språk 4) Kan Etik och Livsfrågor då ta denna plats istället om E&L har resulterat i ett A? Jag läser nu in Biologi 1 och 2 via komvux, visst kommer då dessa att även räknas in i mitt betygssnitt förutom att de behövs för behörighet? Och därmed ersätta ex två betyg där jag har B? Många frågor! Tack på förhand. Mvh, Therese

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är Biologi 2, inte bio1, som kommer att räknas in. På samma sätt: kemi 2 men inte 1.

    Meritpoäng får man nu-för-tiden endast för eng 7, moderna språk 3&4 samt högre matte-kurser och för dig är det Matte 5 och specialisering.
    Boka tid med Syv på komvux- är mitt råd!;)

    • : Tack för ditt snabba svar! Det är många som har stängt just nu för tidsbokning. Då är tips som dessa ovärdeliga. Så man får alltså inte merit numera för ex. Djursjukvård till läkarprogrammet? Mvh, Therese
    • Mikael : Meritpoäng för områdeskurser kommer inom kort försvinna helt, men än så länge gäller dem om man har betyg i det gamla systemet med betygsskalan IG-MVG, men från 1 juli 2017 ges inte de gamla kurserna och går sedan dess inte få betyg i den gamla skalan . I den nuvarande skalan F-A betyg är det endast eng 7, mod.språk 3&4 samt högre matte-kurser som ger meritpoäng.
    • Mikael : Tycker du bör i första hand bli BEHÖRIG. Då kan du komma in på HP, högskoleprovet eller inom AU, alternativt urval. Hur högt meritvärde du har spelar ingen roll om du saknar behörighet.
    • : Jag kommer att läsa Biologi 1 och 2 och sedan läsa ett tekniskt basår för att få all Kemi, Fysik och Matte. Men då skulle jag ex kunna läsa engelska 7. Och räknas det då in i mitt snitt?
    • Julia : Betyget i eng 7 kommer även räknas in i ditt snitt/jämförelsetal; och på så sätt kan du få högre (eller lägre) höjning än exakt + 1.0 som är meritpoängen för eng 7. :)
    Läs alla kommentarer