Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    roligt att du är intresserad av mitt yrke - Studie- och yrkesvägledare (vanligen förkortas till SYV)!
    Med examen från SYV-programmet kan man jobba på väldigt många olika ställen: skolorna (från grundskola till högskola*);
    arbetsförmedlingen (som Arbetsförmedlare eller Arbetsvägledare); som utredare på olika myndigheter t.ex som Utredare på FK;
    En "vanlig dag" kan se väldigt olika ut, beroende på vilket ställe man jobbar på:
    t.ex som Utredare på FK sitter man mest framför dator och granskar uppgifter; ringer och e-postar; deltar i möten med kollegorna. Och det väldigt annorlunda mot att jobba som SYV på en grundskola, t.ex där man genomför vägledningssamtal med eleverna, håller i info-pass (ibland inför stora grupper, kan vara flera klasser samtidigt men ibland inför mindre grupper); SYV kan också jobba inom folkhögskola och yrkeshögskola och på Komvux, på AF och i olika projekt för arbetssökande - alltså med vägledning av Vuxna.

    ang.utsikter på arbetsmarknaden
    Väldigt svårt att svara, faktiskt. För det första, så läser man 3 år på SYV-programmet och på den tiden kan mycket ändras på arbetsmarknaden.
    För det andra så är det - å ena sidan, sägs överallt att Sverige måste satsa mer på studie- och yrkesvägledning och minska antal elever per SYV på skolorna (och på så sätt tror man att det blir lättare att få jobb som SYV) men å andra sidan är inte SYV ett "reglerat yrke", alltså ingen legitimation finns och egentligen får rektor eller en annan arbetsgivare anställa vem hen vill som SYV - behöver inte vara en person med just SYV-examen. :( Så länge SYV är ett icke-legitimationsyrke kommer även personer med andra utbildningar än examen från SYV-programmet anställas som SYV och de konkurrerar då mot "behöriga SYV-ar". en "behörig" är hen med examen från SYV-programmet.
    ______
    * på högskolor och universitet brukar men kallas för "Studievägledare"; på AF - "arbetsvägledare" och på grund- och gymnasieskolorna - Studie- och yrkesvägledare.

    Kika gärna på yrke/studie-och-yrkesvagledare
    och yrke/internationell-syv

    • elev : Kan ma även arbeta i social tjänsten? Jaha, men prioriteras inte de utbildade före de obehöriga? dvs de som inte pluggat?
    • Julia :

      Det finns många olika jobb "inom socialtjänsten". Som Socialsekreterare är det allt som oftast Socionomer som får anställning; detta av "tradition" men även pga arbetsgivare tycker det är viktigt att kunna Socialtjänstlagen rätt så bra (och SYV inom sin utbildning studerar inte socialtjänstlagen). Inom Olika projekt med ungdomar och arbetssökande kan personer med examen från SYV-programmet få jobb, då brukar arbetstitel bli "Jobbcoach" eller "Ungdomscoach"; projekten varar oftast mellan 1 och 3 år, sedan får man söka andra jobb, när projektet är slut.

    • Julia : Svar på din kommentar/fråga som lyder "..men prioriteras inte de utbildade?" - jo, de prioriteras men inte alltid. T.ex kan arbetsgivare tycka att personer med andra utbildningar, t.ex inom pedagogik (t.ex Lärare som av ngn anledning inte kan eller vill jobba som lärare) kan göra SYV-jobbet; ibland värdesätter arbetsgivare viss språkkompetens, t.ex om det inom ett projekt eller på en skola finns många personer som ej kan svenska eller engelska i den omfattningen som gör det möjligt att bedriva vägledningssamtal med dem, och anställa tolkar eller beställa tolkar är en stor utgift (ibland går det inte ens få tag på en tolk)... då kan arbetsgivare anställa en person som ska göra SYV-jobbet som kan ett visst språk och har en annan högre utbildning (men ej syv-examen), t.ex kan det vara utbildad ingenjör, bibliotekarie, journalist, informatör - bara för att ta några exempel. Det handlar alltså inte om att prioritera de som "inte har pluggat", utan att pga ingen legitimation krävs och arbetsgivare FÅR därför anställa vem hen vill, kan arbetsgivare göra (i vissa fall) bedömning att andra kompetenser är (just här och nu) viktigare än examen från SYV-programmet.
    • elev : Okej, tack för dina svar! Känns bara lite onödigt att utbilda sig till syv när det inte alltid är garanterat att man får jobbet...
    • Julia : det finns ju inte ngn jobbgaranti i Sverige. Och det gäller alla yrken, så vitt jag vet, i alla fall.
    Läs alla kommentarer