Simon
    Hur ser arbetsmarknad ut efter kriminolog examen, finns det jobb?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Kriminologi är ingen yrkesutbildning, utan en generell utbildning som ger samhällsvetenskaplig kompetens och färdigheter att främst arbeta med utredningar, utvärderingar och analyser med särskilt fokus på det kriminologiska området d.v.s. sådant som rör brott, straff, lag och rätt. Eftersom de studenter som går utbildningen inte stöps i en och samma form, så kan arbetsmarknaden för examinerade studenter också variera.

    Kriminologi är ett ökande intresseområde med nya professioner på framväxt. Exempel på tänkbar sysselsättning efter utbildningen, kan vara att arbeta med utredning, analys och planering inom Polisen, Tullverket, Länsstyrelsen eller Kriminalvården. Man kan arbeta med integrationsfrågor eller brottsförebyggande verksamhet inom skola, kommunal förvaltning, social sektor eller i människorättsorganisationer. Beroende på vad man har med sig för erfarenheter i övrigt, kan man också tänka sig arbeten som behandlare, informatör eller samhällsanalytiker. Vidare utbildning på master- och doktorandnivå efter kandidatexamen, kan leda till arbete som bl.a. lärare och forskare vid universitet/högskola.