Karib
    Är det lätt att få jobb direkt efter paralegal utbildningen och hur är för manliga paralegal.

    Vad jag har märkt är att de mesta paralegals som finns på advokat byråer är kvinnliga

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karib,
    YHutbildningar beviljas enbart när arbetsmarknaden bedöms vara god eller mycket god - därför är chanserna goda att få jobb direkt efter en YH utbildning Paralegal. Sedan är det så att det inte finns ngt. jobbgaranti och är omöjligt att svara på frågan att just du eller en annan manlig eller kvinnlig paralegal får jobb direkt efter utbildningen.
    Pga det är minst 25% praktik som ingår i en YHutbildning, får man god kontakt med arbetslivet. Ofta får man jobb på sin praktikplats eller via de kontakter som man fick på sin praktikplats.
    Jag rekommenderar att du söker till utbildningen och i fall du kommer in, kan du sedan bestämma om du skall börja eller ej - beroende på vilka andra alternativ du har just då.
    Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare