Hej Anders;

    gymnasielärare är oftast behöriga att undervisa i 2 ämnen.
    Kurser i filosofi på gymnasiet läses på några få gymnasieprogram, t.ex på HU (se programplan för HU) där en kurs, filosofi1 är obligatorisk på båda inriktningar och filosofi 2 är obligatorisk bara på inriktnigen Kultur, men ej på inr.Språk och på SA ingår, i och för sig filosofi1 som en obligatorisk kurs (och filosofi2 kan läsas som valbar kurs) - se programplan för SA;
    men kurserna i filosofi är små till "volym" (varje kurs inkluderar endast 50 undervisningstimmar). Det finns endast 2 små kurser á 50p/styck - Filosofi1 och 2. De två kurserna är sammanlagt lika stora som en matte-kurs eller en språk-kurs.
    Lärare i svenska på SA har sex gånger fler undervisningstimmar än lärare i filosofi; och även om alla elever på SA väljer läsa filosofi 2, kommer hen ändå ha endast en tredje del av de undervisningstimmar som en svensk lärare har.

    Att få heltidstjänst med undervisning i endast filosofi är mer eller mindre omöjligt. Antingen jobbar man deltid (kaske 20% av heltid - i bästa fall, t.ex en dag i veckan) eller så undervisar man även i andra ämnen (i vilka man kanske inte ens är behörig). När det är lärarbrist, får obehöriga lärare undervisa /annars måste man stänga skolorna - och vart ska då eleverna ta vägen?/.

    Mitt råd blir därför att kombinera filosofi med något undervisningsämne som är "stort" inom den svenska gymnasieskolan, förslagsvis med svenska, engelska eller matematik.